
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication
The Lester and Sally Entin Faculty of Humanities, Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 6139001, Israel
Tel. 972-3-6408665; Email: presstau@tauex.tau.ac.il

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Meir Chazan 
Founder of The Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

Inside Kesher 50 / Gideon Kouts	 2
Revisiting Kesher's Early Editions / Mordechai Naor	 4

Kesher Front Page: Media in Times of Crisis 
Can Robot Journalists Replace Human Journalists in War Coverage?  
/ Noam Lemelshtrich Latar	 8
To Obscure or to Emphasize? The Hebrew Press in Mandate Palestine  
Confronts the “Events” of 1929 / Uzi Elyada	 19
Irgun Operations as Reflected in Irgun Propaganda during “the Revolt”  
/ Chen-Tzion Nayot	 43
Chutzpat Ha-laaz: How the Hebrew Press Tried to Wipe out Foreign-Language 
Journalism in Israel's First Decade / Amos Blobstein-Nevo	 53
Walls of Separation: Neturei Karta’s Magazines 1944-1958  
/ Menachem Keren-Kratz	 71
Reproof of Love—The Israeli Far Right Journal Sulam Le-Mahshevet Herut 
Yisrael and its Attitude toward the Herut Movement, 1949–1955  
/ Ofira Gruweis-Kovalsky	 89
Editorials in Israeli Newspapers during the May 1967 “Waiting Period”  
/ Eran Eldar	 100
Journalistic Framing and a Big Surprise: The Egyptian Enemy in the Hebrew 
Press, 1970–1973/ Haim Frenkel and Hillel Nossek	 110
“Together, We Say Thank You to the Soldiers”: Addressers and Addressees  
in Outdoor Signage during Operation “Protective Edge” / Deborah Dubiner  
and Irit Zeevi	 120
“It Challenges Me to Talk to You Jews” / Aref Abu Qwider	 128

“Singing Hatikva” in the Mid-Nineteenth-Century Journal Kochbe Jizhak  
/ Moshe Pelli	 138
Abraham Mapu and the Hebrew Press: How the First Interview was Born  
/ Gideon Kouts	 143
The Evolution of an International Social Network: Ha-Meassef, 1896–1914  
/ Zef Segal and Menahem Blondheim	 150
The Government Debate Preceding the Establishment of IDF Radio (1950)  
/ Rafi Mann	 157
Between Strategy and Tactics: A Historical and Contemporary Glance at the 
Government Press Office / Ephraim Lapid and Clila Magen	 167
“'The Magical Years'”: Data Points in the Historical Development of  
Educational Radio in Israel / Tal Laor	 178
Documentary Section	 191
In Memoriam: Itzhak Roeh / Dov Shinar	 198
In Memoriam: Yaakov Gross / Heally Gross	 200
Research Reports	 204
Book Reviews	 208 
Contributors to this Issue	 22e

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Meir Chazan, Prof. Yaacov 
Shavit, Prof. Yosef Gorny,  
Dr. Mordecai Naor, Dr. Orly Tsarfaty, 
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Dafna Bareket

Hebrew Copy Editor
Herzlia Efrati

Proofreading
Herzlia Efrati

English Section
Naftali Greenwood

Graphic Editors
Michal Semo-Kovetz 
and Yael Bieber

Cover Design 
Michal Semo-Kovetz

Cover Illustration
Judith Eyal

Print 
Ayalon Printing

Annual Subscriptions:
2 issues a year 
USA:$45; R.O.W: €40 
Please contact us by mail: 
presstau@tauex.tau.ac.il

CONTENTSNo. 50, Autumn 2017



קשר מס' 50, סתיו 2017

2e

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published 
twice yearly by The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, 
and influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word to 
presstau@tauex.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations). 

WHAT’S IN KESHER 50? 

COMMUNICATING DESPITE CRISIS
We’re already up to fifty editions of this modest scientific 

journal on the history of Jewish, Hebrew, and Israeli media and 
communication. That is nothing to take for granted in a brutal 
publishing world that harbors no kind feelings for scientific 
publications in any field that is steadily contracting in number 
and scale, especially in hard copy. It does, however, indicate 
the incessant and growing interest among researchers and 
readers in their media and their history as elements that cannot 
be circumvented in understanding today’s world.

At this significant moment for the editorial board, we can 
only thank Tel Aviv University, which continues indefatigably 
to support the existence of the Shalom Rosenfeld Institute for 
Research of Jewish Media and Communication and its flagship 
vehicle, Kesher; the domestic and foreign institutes of higher 
education that continue to give Kesher a place of honor on their 
lists of refereed journals; the community of media researchers 
in Israel, amalgamated largely under the Israel Communication 
Association, to which most of the journal’s contributors and 
readers belong; the historians and researchers in the humanities, 
the social sciences, and other fields, in Israel and abroad, who 
honor Kesher by presenting it with the fruits—sometimes 
their first fruits—of their research; the editors, typesetters, 
proofreaders, and producers; and our loyal readers. We hope to 
continue providing all of you, with no compromise on quality, 
with material that’s useful but also intellectually enjoyable. To 

avoid making ourselves into a historical or archaeological relic, 
we’ve recently posted all back issues online while retaining 
the hardcopy edition in its full scale and circulation. We’re up 
to fifty editions and still counting.

This expanded gala edition begins with an article by the 
founder and first editor of Kesher, Dr. Mordechai Naor, containing 
several stories and revelations about the first editions of our 
journal. The main topic that we posted at the “gate of Kesher” 
is “Media in Times of Crisis.” Actually, the appearance and 
activity of the media are always associated with some kind of 
crisis—an external crisis in the surroundings of the media, a 
crisis between the media and their surroundings, and crises 
within the media world itself. In the pages that follow, we try 
to deal with them all.

In the article that inaugurates this part of the journal, Noam 
Lemelshtrich-Latar asks a simple question in an extreme 
way: what will become of the journalistic profession amid its 
digitization and “robotization.” Is the day approaching when the 
war correspondent will be replaced by a robotic doppelgänger? 
Uzi Elyada discusses the responses of the Hebrew press in 
Mandate Palestine to the trauma of the 1929 violence. Chen-
Tzion Nayot investigates representations of the operations 
of the Irgun militia through the prism of this organization’s 
propaganda. Amos Blobstein-Nevo continues to study the 
struggle between the Hebrew press and other institutions and 



קשר מס' 50, סתיו 2017

3e

the foreign-language press in Israel during the country’s first 
decade. Menachem Keren-Kratz writes about the virtual ramparts 
that the Neturei Karta media erected in the early statehood era. 
Ofira Gruweis-Kovalsky explores relations between the far-
Right magazine Sulam le-Mahshevet Herut Yisrael (Ladder to a 
Philosophy of Jewish Freedom) and the Herut movement. Eran 
Eldar reviews editorials in the Israeli press during the tense 
run-up to the Six-Day War. Haim Frenkel and Hillel Nossek 
write about the representation of the Egyptian enemy in the 
Israeli press between 1970, when the War of Attrition ended, 
and 1973, when the Yom Kippur War broke out. Irit Zeevi 
and Deborah Dubiner study outdoor advertising that appeared 
during Operation Protective Edge. Aref Abu Qwedir studies the 
attitudes of Bedouin Arab adolescents toward relations with 
Jewish peers on online social networks.

The rest of the articles deal with specific manifestations and 
new perceptions in the history of Hebrew and Israeli media 
and their related institutions. This section of Kesher begins 
with Moshe Pelli’s investigation of Hatikva as the anthem of 
the Haskalah movement in the journal Kochbe Jizchak, which 
appeared from the 1840s to the 1870s. Gideon Kouts identifies 
and analyzes the first interview in the Hebrew press, published in 
the newspaper Ha-melitz in July 1865. Zef Segal and Menahem 

Blondheim describe how the late nineteenth-century and early 
twentieth-century journal Ha-me’asef created an “international 
social network” of rabbis that corresponds, in some ways, to 
today’s social networks. Rafi Mann reveals and analyzes a 
document about the debate within the Government of Israel 
over establishing Army Radio in 1950. Ephraim Lapid and 
Clila Magen give an overview of the history of the Government 
Press Office, and Tal Laor offers historical landmarks in the 
development of educational radio in Israel. 

In the Documents section, Mordechai Naor presents yet 
another unknown document—a letter (from the estate of Shabtai 
Tevet) in which Shimon Peres remonstrates with the editors of 
Ma’ariv about what he considers warped coverage of the Lavon 
Affair in that newspaper, raising problems in press–government 
relations that continue to simmer today.

In the past few months, we parted with the unforgettable 
media researcher and news anchor Dr. Itzhak Roeh and with 
Yaakov Gross, the documenter of Israeli cinema. Dov Shinar 
and Heally Gross present their eulogies in this edition.

Finally, all the regular sections are at the reader’s service as 
usual. We’ll be seeing you again in Edition 51.

The Editor



קשר מס' 50, סתיו 2017

REVISITING KESHER’S EARLY EDITIONS / Mordechai Naor
Now that Kesher 50 is in the reader’s hands, I as the first 

editor of this journal and the steward of its first thirty-three 
opuses (1987–2003) allow myself to describe how it all began.

The idea behind Kesher belongs to Shalom Rosenfeld, who 
in the mid-1980s launched what he hoped would become a 
great research center focusing on Jewish and Israeli media 
from the nineteenth century onward. Kesher, the institute’s 
organ, debuted in May 1987 and continued twice annually. 
Fancy full-color photos or illustrations of media personalities 
graced almost every cover; English translations of the abstracts 
also date to that time. 

Past and present mingled in Kesher: the collapse of the 
Soviet empire and the rebirth of Jewish media there (Kesher 
7, May 1990), Yitzhak Rabin’s electoral victory from diverse 
media perspectives (Kesher 12, November 1992), contraction 
of the domestic print media through the closure of well-known 
newspapers (Kesher 15, May 1994), and little-known Jewish 
media history, such as the eighty (!) vehicles published in the 
Jewish immigrants’ detention camps in Cyprus in 1946–1949 
(Kesher 16). Kesher 23 marked Israel’s jubilee by presenting 
editorials of fourteen newspapers— from Communist to 
Sternist—that appeared on May 14–16, 1948. 

In 1998, Rosenfeld’s successor, Michael Keren, strengthened 
Kesher’s research orientation and introduced “theme pieces” 
such as Kesher 29, devoted to the economic aspect of newspaper 
publishing, and Kesher 31, on the Zionist discourse and post-

Zionism in the Israeli and foreign Jewish media. 
Now I offer a few personal remarks. Two of my contributions 

to Kesher over the years made waves. Chaim Weizmann is 
famous for having said, “No state is given to a people on a 
silver platter,” but where and when did he say it? All sources 
seem to have been ransacked to no avail. By searching the 
newspapers of December 1947, I found the answer: it happened 
on December 13 at a UJA fundraising convention in Atlantic 
City, New Jersey. I reported this in Kesher 15 (May 1993), 
whence it cascaded. In Kesher 29 (May 2001), I looked into 
a local media myth: that Ha-boqer, on the morning of August 
6, 1945, carried a lengthy front-page piece about a speech by 
Tel Aviv Mayor Israel Rokach and marginalized coverage 
of the nuclear bombing of Hiroshima. This “news” spread 
everywhere, including Kesher 25 (May 1998). But it wasn’t 
true. Combing the issues of Ha-boqer that month, I found the 
Hiroshima item right there on Page 1, with nary a word about 
Rokach. The erstwhile editor of Ha-boqer wrote me a thank-
you note for setting the record straight. 

My last Kesher was No. 33 (May 2003). The journal then 
took a time-out and reappeared in 2006 under the Institute’s 
new head, Yosef Gorny, with Gideon Kouts as the editor. Gorny 
has retired but Kouts remains on the job. Let’s hope he’s there 
for the long haul, because Kesher 50 is but a stopover on a 
lengthy journey.

TO OBSCURE OR TO EMPHASIZE? THE HEBREW PRESS IN 
MANDATE PALESTINE CONFRONTS THE “EVENTS” OF 1929  
/ Uzi Elyada

A largely placid decade in Mandate Palestine came to a 
shattering halt in late August 1929 with the murder of 133 Jews 
and the wounding of hundreds more in brutal massacres around 
the country. The article asks how the Hebrew-language press 
dealt with the trauma that the violence left behind.

On August 23, 1929, the day the violence erupted, the 
Mandate authorities imposed a nine-day gag on the Hebrew 
and Arabic press. When the moratorium ended, the three 

Hebrew daily newspapers framed their coverage in black, 
listed the casualties, posted graphic photos, and groped for a 
term that would characterize what had happened. Words such 
as riots, pogroms, slaughters, and massacres appeared. Later, a 
euphemistic coinage—“events”—became common. Reportage 
on the aftermath of the violence in subsequent months, including 
trials of perpetrators and the work of a British investigative 
committee, demonstrated the feeling in the organized Jewish 

4e



קשר מס' 50, סתיו 2017

community that this spate, unlike a precursor in 1920, had 
left an open wound that entailed through reconsideration of 
ways, means, and goals vis-à-vis both the British and the Arab 
population and its leadership.

Ahead of the first anniversary of the massacres, the Mandate 
authorities again imposed a gag order. This time the Hebrew 

newspapers responded in diverse ways, including outright 
defiance (Davar) and intensifying the sense of trauma (Do’ar 
ha-Yom). As time passed, they gathered around the need to 
eradicate the “shame of 1929” in various ways including more 
liberal resort to proactive defense, by violence if necessary—
some of which became internecine.

IRGUN OPERATIONS AS REFLECTED IN IRGUN PROPAGANDA 
DURING “THE REVOLT” / Chen-Tzion Nayot

The goal of an underground organization is to win hearts and 
minds. Therefore, the success of such an entity is significantly 
influenced by the media’s response to its activity. It matters 
little whether the response is positive or negative; the very fact 
that the media give the organization a platform for its activity 
is what creates the psychological and cognitive effect that the 
entity needs. Nevertheless, underground organizations are not 
satisfied with coverage by recognized and legal media; instead, 
they seek to convey their messages directly. For this purpose, 
they establish independent media that are loyal to their cause.

The Irgun, too, created media channels of its own for two 
main purposes: to disseminate its ideological and practical 
stances and to debate external agencies that sought to defame 
it. The Irgun used three central media for propaganda purposes 
during the “Revolt”: notices and fliers pasted up and scattered 
throughout the city streets, radio broadcasts from the soi-disant 
“Voice of Fighting Zion,” and the newspaper Herut, which was 
distributed directly to households and plastered on building walls.

The details and outcomes of military operations figured 
importantly in the Irgun’s propaganda. In many instances, 
such operations were presented laconically, as if only to credit 
the Irgun with actions that the general media reported without 
attribution of outcome. In other cases, detailed descriptions 
of operation were given in order to highlight the daring of the 
Irgun’s fighters and the organization’s, military capabilities, 

technical prowess, creative thinking, and devotion to mission. 
The details of the operations were not central in the propaganda, 
which was dedicated to the operational arena.

In this respect, the Irgun’s propaganda had two main purposes: 
defining the organization’s goals and objectives and emphasizing 
the attainment of these goals while emphasizing the ethics of 
combat. Concerning these two points, the Irgun even engaged 
in polemics with the Mandate Government, various Yishuv 
elements, and the British media.

The Irgun battled the charge that its operating methods 
defined it as a terrorist organization. To uphold its claim to 
being a legitimate liberation movement, it assigned centrality 
to its goals and objectives on its propaganda agenda in the 
operational arena. Not satisfied with merely defining the goals 
of “the Revolt,” the Irgun sought to prove  time and again 
that it remained true to its path, that it planned its operations 
deliberately to avoid endangering life, and that its fighters  fought 
clean even when personally endangered. This was especially 
conspicuous after the bombing of the King David Hotel, which 
damaged the Irgun’s image severely.

The Irgun used propaganda to build and fortify its legitimacy 
as a national liberation organization, to increase its ranks of 
fighters, and even to encourage financial support for its struggle. 
Throughout the Revolt period, it never forgot that its operations, 
albeit important, were but a means to a political end.

5e



קשר מס' 50, סתיו 2017

CHUTZPAT HA-LA’AZ—HOW THE HEBREW PRESS TRIED TO 
WIPE OUT FOREIGN-LANGUAGE JOURNALISM IN ISRAEL’S 
FIRST CENTURY / Amos Blobstein-Nevo

More than 100 newspapers in fourteen different languages 
flooded the Yishuv and Israel in their first century. These vehicles, 
published alongside Hebrew ones, were intended for the hundreds 
of thousands of people who reached the country in the course 
of mass immigration.

Most of the foreign-language newspapers were published for 
political reasons by parties that wished to recruit immigrants 
for their cause. Others, however, were put out for commercial 
reasons by businesses and journalists who sought to capitalize on 
the immigrants’ poor Hebrew. A third type of foreign newspaper 
was the kind that the Israel Defense Forces published for the 
educational purpose of easing the immigrants’ acclimation and 
induction process.

The country’s Hebrew-speaking journalists took no joy in 
these foreign-language papers, accusing them of impairing their 
income, reducing circulation, and stealing journalistic content. 
This being so, Hebrew journalism planned to do away with the 
foreign papers in various ways that were at once undemocratic 
and in transgression of the tenets of the “free press.” The tactics 
included barring writers in foreign languages from admission 
to the association of journalists and pressuring politicians to 
reduce newsprint quotas and withhold press accreditation.

The struggle failed, partly because it was hypocritically 
managed and partly due to the Hebrew journalists’ failure to gain 
support from the state leadership and politicians, who preferred 
political interests over national-education ones. Although the 
foreign-language papers did hinder the immigrants’ acquisition 

of proficiency in Hebrew and, in turn, slowed their acclimation, 
Prime Minister Ben-Gurion and his leadership turned a blind 
eye for the sake of their political survival, which the foreign-
language newspapers bolstered.

The study reveals that the Ministry of the Interior, tasked 
with licensing the foreign-language newspapers, found itself 
helpless and devoid of all standards with which to deal with the 
subject. Accordingly, it issued licenses to almost all comers. 
Senior politicians subjected interior ministers to pressure. 
Political parties sent seemingly unconnected individuals to 
apply for licenses that were actually intended for party purposes. 
Politicians and independent journalists used various ruses to 
turn papers that were licensed to appear three times a week 
into dailies.

Concurrently, political newspapers attempted in various 
ways to control their foreign-language peers in order to reach 
as many immigrants as possible. Given the existence of rival 
party newspapers and an independent foreign press, parties 
tried to control private newspapers with intent to silence them 
and widen their own influence. This was done by subsidizing 
such papers and purchasing or “renting” rival papers come 
election time.

(This is the second part of an article dealing with the all-
out war against foreign-language newspapers in Israel. The 
first part, dealing with the war of liquidation that took place 
in pre-independence Israel in the 1930s and 1940s, appeared 
in Kesher 49). 

WALLS OF SEPARATION: NETUREI KARTA’S MAGAZINES 
1944–1958 / Menachem Keren-Kratz

Neturei Karta (Aramaic: the town guards) is considered 
the most radical of all Orthodox groups. In recent decades, 
its spokesmen have appeared regularly in the media in their 
traditional black attire and their distinctive haredi (“ultra-
Orthodox”) mien, standing alongside sworn enemies of the 
State of Israel and sometimes even Holocaust deniers. They 

categorically maintain that Zionists are not genuine Jews and 
that the founding and existence of State of Israel are fundamental 
breaches of halakha (rabbinical law). By perusing the pages 
of Neturei Karta’s periodicals, all of which contain the word 
“wall” in their title, the article traces the story of the movement’s 
“golden era,” from its establishment in the late 1930s to its 

6e



קשר מס' 50, סתיו 2017

decline in the late 1950s.
During most of the British Mandate period (1917–1948), 

all non-Zionist haredim were organized under the auspices of 
the international haredi movement Agudath Israel. The largest 
non-Zionist haredi community—that of Jerusalem—was led 
by Va’ad ha-‘Ir ha-Ashkenazi (the Ashkenazi Town Council), 
which in the late 1930s was renamed Ha-‘Eda ha-Haredit (the 
Haredi Community). 

Agudath Israel’s non-Zionist ideology notwithstanding, three 
major developments in the 1930s nudged it toward greater 
cooperation with Zionist organizations: (a) the desire to take a 
more active part in setting the land that the British had designated 
as the future site of “a national home for the Jewish people”; 
(b) growing antisemitism in Europe and the need to rescue 
as many of the movement’s followers there as possible; and 
(c) a wave of murderous attacks on Jews throughout Mandate 
Palestine by Arab nationalists. As the gap between Agudath 
Israel and the Zionists narrowed, the most extreme members 
of the former became dissatisfied and seceded to establish 
Neturei Karta. 

In the mid-1940s, Neturei Karta emerged as the largest 
faction in elections for the ‘Eda ha-Haredit’s governing body. 
This induced the more moderate members of the organization, 
namely members of Agudath Israel, to leave it. Since then, the 
‘Eda ha-Haredit has represented only the radical anti-Zionist 
haredi groups, the most active of which was Neturei Karta. 

Even within this extremist framework, Neturei Karta sought to 
preserve its status as the most radical faction. It did so by two 
means: by initiating an ongoing series of riots, demonstrations, 
and slander campaigns against various Zionist and even haredi 
targets, and by publishing its weekly magazine. This mouthpiece 
reported on the organization’s ongoing activities, carried articles 
by rabbis who supported its stances, and constantly reiterated 
the group’s uncompromising principles.

Neturei Karta’s first magazine was founded in 1944, preceding 
its “hostile takeover” of the ‘Eda ha-Haredit. Following the 
group’s triumph, the weekly continued to berate Agudath Israel 
for its lenient positions, assailed the Zionist institutions, and 
took an uncompromising stand against the foundation of a 
Jewish state. Even after Israel came into being, the periodical 
continued its two-pronged attacks—against the state and against 
the religious parties that cooperated with it. 

The study concludes its coverage of the Neturei Karta 
magazine in 1958, when Israel celebrated its tenth anniversary. 
By then it was clear that, despite hundreds of demonstrations 
and public protests on various issues, Neturei Karta remained a 
small and insignificant group. Not only did it have no influence 
on government and municipal policies and actions, as the 
religious parties did, but over time it even lost its hold on the 
‘Eda ha-Haredit’s leadership. Although Neturei Karta is still 
active, it remains a tiny group and has never regained the public 
attention it attracted in its early years.

REPROOF OF LOVE—THE ISRAELI FAR RIGHT JOURNAL SULAM 
LE-MAHSHEVET HERUT YISRAEL AND ITS ATTITUDE TOWARD 
THE HERUT MOVEMENT 1949–1955 / Ofira Gruweis-Kovalsky 

Several key events in 1949–1955, starting with the transition 
from Yishuv to sovereign Israel, gave the Israeli political structure 
its contours and had a dramatic impact on the Revisionist wing 
of the Israeli body politic. It manifested as an organizational 
change, i.e., the establishment of two new parties—Herut 
and the Reshimat ha-Lohamim (Fighters’ List)—alongside 
the senior Revisionist Party. The very establishment of these 
parties, Herut in particular, was not an inevitable development 
within the Revisionist camp. During the electoral campaign for 
the Constituent Assembly (January 25, 1949), later to become 

the First Knesset, a bitter struggle took place among the three 
of them. By July 1951, Herut was the sole political body with 
Revisionist tendencies that survived in the polls. Nevertheless, 
the struggle continued over the years, in a new form but with 
the same people. Herut endured under Menachem Begin while 
the far Right congregated under Israel Eldad and the circle 
surrounding his journal, Sulam le-Mahshevet Herut Yisrael 
(Ladder to a Philosophy of Jewish Freedom). The collective 
memory has it that this struggle was waged against Menachem 
Begin’s leadership, which the far Right construed as overly 

7e



קשר מס' 50, סתיו 2017

moderate. Research on that era, however, has overlooked both 
the Israeli far Right and the topics associated with it. 

Thus, the article presents Eldad’s attitude toward Herut and 
its leader, Begin, and its influence on the legitimacy granted 
to Begin in Israel’s first years, through the prism of Eldad’s 
journal. The main argument is that, during the period reviewed, 
Eldad’s circles attempted to influence Herut into becoming a 
radical-Right party. The gambit failed and had two outcomes. 

First, from the mid-1950s onward, the far Right headed in a new 
direction that set it apart from Herut and, thereby, marginalized 
itself. Second, joining of Herut by elements of the radical Right 
in 1949–1955 reinforced the legitimacy of Begin’s leadership. 
Thus, contrary to the radicals’ aim, this demarche strengthened 
not only Begin as a leader but also the Herut Party’s moderate 
views.

JOURNALISTIC FRAMING AND A BIG SURPRISE: THE EGYPTIAN 
ENEMY IN THE HEBREW PRESS, 1970–1973 / Haim Frenkel and 
Hillel Nossek

The Yom Kippur War caused Israelis to reassess the strength 
of the Arabs in general and of Egypt, its army, and its leaders in 
particular. Many in the Israeli academic community and public 
have since criticized the arrogance that allegedly characterized 
the IDF, the political echelons, and the press in the years building 
up to the war. Nevertheless, no empirical and systematic analysis 
has yet attempted to describe and explain the role of the press in 
shaping Israeli public opinion on these issues during that period.

Presented in this article is a content analysis of journalistic 
coverage during the years immediately preceding the war 
(1970–1973) in Israel’s three major newspapers at the time 
(Ha’aretz, Yedioth Ahronoth, and Ma’ariv). The analysis focuses 
on three topics: 1) Egyptian President Sadat’s personality and 
his status in Egypt and in the army; 2) the attributes and abilities 
of Egyptian soldiers; and 3) the operational capabilities of the 
Egyptian army and its command. The Israeli press is found to 
have depicted Sadat as a weakling whose status was eroding 
in the eyes of the Egyptian public and army and whose time in 
office was coming to an end. Egyptian soldiers were described 
as incapable and illiterate peasants whose performance had 
not improved since the Six-Day War. The Egyptian army was 

portrayed as frustrated, incited against the regime, and led by 
men who had fled the battlefield in 1967. The Israeli press 
labeled the very idea of an attempt by this army to cross the 
Suez Canal as delusional and suicidal.

This depiction of the Egyptian enemy in the Israeli press is 
totally congruent with the assessments of senior IDF officers and 
high political echelons during that period, as cited in the press 
and as analyzed in retrospect in the abundant literature written 
since the Yom Kippur War. The research indicates that with 
respect to these topics, the press acted contrary to the expectations 
of normative journalistic theory, which posits that the press 
should challenge and oppose the political establishment in the 
treatment of public issues. The findings illuminate the role of 
the press in belittling the Egyptian enemy and its military might, 
consequently contributing to the complacence and euphoria 
that marked Israeli civil society as well as the military and 
political echelons in the years leading up to the war. Thus the 
press intensified Israelis’ surprise at the Egyptian decision to 
go to war and the Egyptian army’s operational achievements 
in the war’s first stages. 

8e



קשר מס' 50, סתיו 2017

“TOGETHER, WE SAY THANK YOU TO THE SOLDIERS”: 
ADDRESSERS AND ADDRESSEES IN OUTDOOR SIGNAGE DURING 
OPERATION PROTECTIVE EDGE / Deborah Dubiner and Irit Zeevi

Linguistic landscape researchers discuss the presence 
of language in the public space and the significance of this 
presence when examining a society and its values. By exploring 
linguistic landscapes, one may learn much about the society 
and the social context in which language, often accompanied 
by additional visual elements, is displayed outdoors. Signs of 
all types, including commercial and governmental billboards, 
shop signs, street signs, traffic signs, and private announcements, 
are considered when analyzing a region’s linguistic landscape. 

In some cases, outdoor signs are a means of displaying 
emotions as a response to stimuli. Emotions, in turn, are often 
expressed more openly at times of crisis than otherwise. During 
such periods, there seems to be an awakening of patriotic 
feelings and a tendency to express emotions through symbolic 
artifacts. By analyzing outdoor signs in Israel’s public space 
during Operation Protective Edge (July–August 2014), the 
article discusses the special dialogue that took place between 
addressers and addressees of such signage. The following 
research questions guided the study:
1.	 Who were the addressers of outdoor signs in the Israeli 

public space during Operation Protective Edge and what 
were their motives?

2.	 Where were the outdoor signs displayed and for whom 
were they intended?

3.	 What can this particular linguistic landscape teach us about 

the relationship among the addressers, the addressees, and 
the location of the signs during the military operation?
The data source for the study is comprised of 100 different 

outdoor signs selected from a convenience sample of 300 
photographs taken in diverse locations in Israel, from north 
to south. They are categorized by the roles of addressers and 
addressees as indicated by the signs as well as the place where 
they are displayed. A content analysis illuminates common 
themes embedded in the signs’ visual and linguistic elements. 

The analysis yields three major findings. First, during 
Operation Protective Edge there were specific groups of 
addressers and of signs. The addressers were governmental 
bodies (41 percent of the sample) and non-governmental entities 
such as social organizations, individuals, commercial firms, 
and demonstrators (59 percent). Second, initiators of the signs 
made a conscious choice regarding the places where their signs 
should be displayed: high-visibility locations such as major 
national highways, public and private buildings, house façades 
and fences, and buses. Third, an interrelationship among the 
addressers, the addressees, and the locations of the signs is 
found. Amid the reality of Operation Protective Edge, we 
found intertwined elements that brought about, and emerged 
from, the outdoor signs examined. The findings are discussed 
in light of Bakhtin’s dialogic theory of discourse. 

“IT CHALLENGES ME TO TALK TO YOU JEWS” / Aref Abu Qwider
Bedouin youth live in a traditional society that does not 

allow them to encounter peers from other societies, such as the 
Jewish one. In recent years, however, thanks to technological 
development, the two societies have been able to meet in a 
virtual environment. The internet has made communication 
between youth easy and handy via email and online social 
networks. In this study, I use questionnaires to examine the 
interaction of Bedouin teenagers with peers in virtual space, 
including communication and correspondence between Arab and 

Jewish teens in online social networks. The results indicate that 
virtual friendship is consistent with the outcomes of research 
among Bedouin youth on their online activities. I found that 
social networking helps them break free from the traditions 
of Bedouin society and offers them new experiences that they 
cannot find in daily life. As for the need for connection, this 
relationship does not correspond to the way Bedouin youth 
perceive their affiliation with their original society. 

9e



קשר מס' 50, סתיו 2017

“SINGING HATIKVA” IN THE MID-NINETEENTH-CENTURY 
JOURNAL KOCHBE JIZCHAK./ Moshe Pelli

Among the hundreds of songs and poems that appeared 
in the thirty-seven volumes of Kochbe Jizchak (1845–1873), 
the Haskalah journal in the Austro-Hungarian Empire, at least 
thirteen were titled Hatikva (The hope) and five others centered 
on that theme. What’s more, the word tikva (hope), with or 
without the definite article, recurred in numerous articles. 
Hope made its first appearance in the premier edition of the 
journal and bowed out in the last. It’s intriguing for two main 
reasons: the place of hope in the value system of the Maskilim 
who populated this journal and the metamorphosis of the word, 
and the concept behind it, into Naftali Herz Imber’s Tikvatenu 
(Our hope), the 1878 opus on which Israel’s national anthem 
is based. If so, hope appears to spring eternal in this journal, 
much like the term haskala (enlightenment) itself.

The hope expressed is largely personal, linked to the 
individual’s yearning for a spiritually bright future. In some 
poems it begins with pessimism: diurnal life is disappointing 
but up ahead is the afterlife, in which things will be better. 
Other contributors articulate an innocent form of hope with 
which they can cope with all the trials God can send their way. 
Alternatively, hope manifests as a form of prayer, affirming 
the poet’s trust in Divine Providence. Two contributors express 

hope at the national level: in the context of the revival of the 
Hebrew language and in “Love of Zion,” in which a young 
respondent rues his presence on foreign soil, no matter how 
enjoyable life there appears to be. This is an anomaly among 
Maskilim, who generally adopt the nationhood of their countries 
of residence and strive for total fulfillment there—a real, literal 
hope in the here-and-now. 

This is not to say that hope evolves during the journal’s lifetime. 
The reality of Jews’ lives overshadows the rosy perception of 
hope and induces skepticism, negativism, pessimism, and irony. 
Several references to hope are totally negative; one of them 
appears in the very first edition. Contributors report dashed 
hope, useless hope, and hope that arises only because their 
current circumstances are so bleak. Hope boasts of its utility; 
the individual wants no part of it. One poet uses Ecclesiastes’ 
most memorable word, hevel (vanity), to describe hope. Indeed, 
the contributors stress the Jewish credic contexts of their hopes, 
be they high or dour, by embellishing them with Biblical terms 
and verse fragments.

The balance of optimism and pessimism in Kochbe Jizchak 
tilts in the direction of human experience: hope proliferates, 
it seems, because hoping is mankind’s natural predisposition.

ABRAHAM MAPU AND THE HEBREW PRESS: HOW THE FIRST 
INTERVIEW WAS BORN / Gideon Kouts

Abraham Mapu (1808–1867), patriarch of the Hebrew novel, 
reviled and avoided the Hebrew press for what he considered 
its lowly, sensationalist ways. With typical iconoclasm, he 
advanced his ideas through his books and used the press, with its 
mercantile practices, for his own mercantile interest in promoting 
his writings. Thus, with the help of his soi-disant exclusive 
literary agent and his publishers, he invoked methods that 
included something akin to crowdsourcing and solicited readers’ 
payments up front. These tactics, however—not exclusive to 
Mapu among Hebrew authors and publishers—were sliding 
toward desuetude due to authors’ delinquency in producing 
the promised writings, a sin of which Mapu was also guilty.

Then a new tactic was born: the journalistic interview, a 
genre just created in America. (Hebrew didn’t have a word 
for interview until Eliezer Ben-Yehuda invented one, re’ayon, 
decades later.) On July 13, 1865, Ha-melitz published an 
article by the correspondent Mordechai Yitzhak Kurlandsky 
about Kurlandsky’s meeting with Mapu in Mapu’s home, 
with quotations from the author’s answers to his questions. 
Kurlandsky emphasized the novelty of the genre and of his role 
as the initiator of the piece. What followed was reportage by 
a sympathetic if not fawning Kurlandsky about his tête-à-tête 
with Abraham Mapu. 

The first question: Why did the last part of Mapu’s roman 

10e



קשר מס' 50, סתיו 2017

a cléf ‘Ayit Tsavu’a (Painted bird) take so long to publish? 
Mapu’s answer: financing issues among other things. The 
second: Why had Mapu gone so long without share his writings 
with the public? The answer: multiple woes including personal 
illness, namely, not Mapu’s famed aversion to publishing 
through the press. Kurlandsky even extracted information 
from Mapu about his side pursuit: teaching Hebrew while 
encouraging proficiency in and use of European vernaculars. 
Mapu seemed to be flattered by the interviewer’s attention, 

sharing professional correspondence concerning the translation 
of his works (translation being another endeavor that Mapu 
scorned).

The interview reverberated through the world of Hebrew 
literature but did not improve Mapu’s relationship with the 
newspaper editors, who continued to disdain him due to his 
hands-off approach to their vocation. Mapu, in turn, continued 
to observe them from afar and complain about being mistreated.

THE EVOLUTION OF AN INTERNATIONAL SOCIAL NETWORK: 
HA-ME’ASEF, 1896–1914 / Zef Segal and Menahem Blondheim

The article investigates the gradual expansion of the 
international network of rabbinical contributors to the Jerusalem 
journal Ha-me’asef between 1896 and 1904. Ha-me’asef began as 
a dream of a twenty-nine-year-old editor, Ben-Zion Cuenca, who 
aspired to create more than a local journal with an international 
readership. What he wanted was an international journal with 
an international authorship, a journalistic hub of international 
communication.

Despite Cuenca’s intentions, the first contributors were 
his students, teachers, and kin, all of whom members of a 
Jerusalem social circle of Sephardic rabbis. Although gaining 
international recognition was difficult in the early going, by 
the ninth year, contributors to the journal came from across 
the globe, from Tashkent in the east to Portland in the west, 
connecting rabbis from the various streams of Orthodox ideology. 
Ha-me’asef succeeded as the hub of a social network because 

of its ideological, theological, and thematic flexibility. Even 
as the network linked Jewish scholars from around the globe, 
however, it marginalized the Jerusalem Sephardic community 
whence it originated. The Sephardi voice that set the tone in 
the first few years was replaced by East European, British, and 
American voices that addressed different topics in different 
dialects.

We examine both the geography of expansion, using GIS 
mapping, and the writers’ networking, using Social Network 
Analysis methodologies, to understand the historical processes 
that powered the development of this international network. 
The history of the social network is described as an outcome 
of the geography of its members, their social milieu, and the 
personal history of its main protagonists, most importantly that 
of the editor, Cuenca.

THE GOVERNMENT DEBATE PRECEDING THE ESTABLISHMENT 
OF IDF RADIO (1950) / Rafi Mann

On September 25, 1950, a day after IDF Radio launched its 
inaugural broadcast to the sound of a traditional trumpet blast, 
the newspaper Davar trumpeted its own take on the event: 
“Yesterday was a great day for the Israel Defense Forces.” 
The present article investigates the process that made that 
day possible.

The government resolution that created IDF radio, adopted 

on September 7, 1950, traces its history to the hundreds of 
military radio stations that operated in World War II (including 
Mandate Palestine) as well as those of the Yishuv-era militias. 
Military transmissions were civilianized once Israel declared 
independence, the Voice of Israel allotting several hours per day 
to the armed forces. The army took two initiatives to reinstate its 
own transmissions in the belief that needs such as mobilization 

11e



קשר מס' 50, סתיו 2017

of reserves were not being met in civilian ways. Prime Minister 
and Defense Minister David Ben-Gurion concurred but was 
not allowed to make the decision on his own. 

The government session on the topic was attended by Ben-
Gurion, ten ministers, and high military officials. The debate 
concerned procedure in making the decision and by whom, 
civilian versus military authority over the army’s transmissions, 
and the possibility that army radio would draw listeners away 
from civilian radio, which itself was under strain. Children’s 
programming was thought necessary, given youngsters’ interest 
in the army. The contents originally envisioned had nothing to 
offer religious soldiers; Rabbi I.M. Levin stepped in to lobby 
for them. Use of radio to enhance the army’s role as a melting 
pot and a symbol of statehood encountered concern about 
overusing the IDF for non-military tasks. Still, everyone agreed 
that immigrant absorption needs had to be taken into account. 
Here a colonel in attendance expressed the condescension 
that was common at the time: army radio must be pitched to a 

lower level than the Voice of Israel because “It’ll be adjusted 
to soldiers of Algerian and Moroccan background.” And it was 
thought that the lawful armed forces should have their own a 
broadcasting vehicle just in case the political opposition (Right 
and Left) might launch a putsch.

The vote on IDF radio was a narrow one despite Ben-Gurion’s 
support: 5:4 in favor for a one-year trial period. When the 
year was over, no review was launched. In a typically Israeli 
manner, the decision reflected the balance of forces at that 
given moment; the modalities of implementation were never 
monitored. Absent a comprehensive and consistent media policy, 
IDF radio went its own way. From the late 1960s onward, it 
grew in listenership and became central in the Israeli media 
scene and in society all told.

By examining the minutes of the government discussions 
that brought IDF radio into being, the article demonstrates the 
added value of Media History to research focusing solely on 
the political, military, and/or social aspects of historical issues. 

BETWEEN STRATEGY AND TACTICS: A HISTORICAL AND 
CONTEMPORARY GLANCE AT THE GOVERNMENT PRESS 
OFFICE / Ephraim Lapid and Clila Magen

Even before the State of Israel came into being, the pre-state 
Jewish leadership—the Zionist Organization and the Jewish 
Agency—appreciated the importance of having in place an 
information bureau for the Jewish cause worldwide, including 
the Arab world, and for the state-in-the making. The Agency 
maintained such an auspice until statehood, giving it different 
names and staffing it with experienced personnel, mainly for the 
Anglophone population in the United States and Europe. When 
Israel was established, the Government Press Office (GPO) 
was founded. It was a time when governmental information 
emanated from the Office of the Prime Minister; the government 
ministries’ spokespeople operated within narrowly defined 
purviews. Thus, the GPO became the leading purveyor of 
government information and spokespersonship. Over the years, 
a broad pluralism evolved in the latter domain and technological 
progress has changed the way the administration works with 
Israeli and visiting foreign journalists. 

In the past decade, with the establishment of the National 

Information Headquarters at the Office of the Prime Minister, 
the GPO has cut back on its information duties and stepped 
up its technical services and assistance for correspondents, 
chiefly foreign ones, in order to keep them up-to-date on core 
issues in government activity. Concurrently, it developed 
cutting-edge capabilities and amassed an archive of national 
and historical value that lends the government’s conduct a 
visual dimension. Amazingly, however, the GPO, although 
in existence for more than seventy years, has attracted scanty 
attention in research on Israel’s public-diplomacy array; in fact, 
it has been marginalized. Our comprehensive study sheds light 
on the GPO’s historical development, with extensive reference 
to dilemmas that occupied its directors, and sets forth its main 
milestones over the years. The research was based on in-depth 
interviews with GPO directors and foreign correspondents and 
on copious documentation gleaned from newspapers, archives 
(IDF, State, and even private archives), and the Internet. In its 
years of existence, the GPO has changed repeatedly in both 

12e



קשר מס' 50, סתיו 2017

its organizational structure and its remit. Most of the time, it 
has been perceived largely as a source of technical services 
for correspondents. The article shows that even when the GPO 
did concern itself with extensive technical aspects, it often 
branched into strategy and policy commensurate with the 
personal attitudes of its changing directors.

The GPO was and remains a leading player, along with the 
Foreign Ministry and the IDF Spokesperson, in managing the 

important relationship between the government and foreign 
correspondents in times of crisis and normalcy alike. Its influence 
on the contents of Israel’s public diplomacy, however, has been 
limited. In this context, it is worth asking whether the focus 
on the strategic facet of public diplomacy in Israel has not 
crowded out another dimension, an incomparably relevant and 
important one—that of tactics, in which the policy researched 
in this article is reflected in practice.

“THE MAGICAL YEARS”—DATA POINTS IN THE HISTORICAL 
DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL RADIO IN ISRAEL / Tal Laor

Radio is one of the earliest communication media and the most 
powerful. Therefore, it has much potential in teaching values, 
influencing public opinion, and promoting agendas. In Israel, 
although educational radio has operated in Israeli academic 
institutions for more than twenty-five years, comprehensive 
research on it is sorely lacking. The main idea of the present study 
is to fill in the empty numbers in the literature and document 
data points in the historical development of educational radio 
in Israel’s universities and academic colleges.

This educational project in Israeli academic institutions 
was the fruit of an encounter between two main social forces. 
One was Kol Yisrael (Voice of Israel), a centralized public 
communication authority that sponsors the projects and activities. 
The other—the executive arm of the endeavor—comprises 
academic institutions that are considered prestigious and in 
many ways were the next generation’s infrastructure. To trace 
the evolution of the project, we analyzed documents from the 
Voice of Israel archives and interviewed some of VOI’s senior 
personalities. The findings suggest that the project surmounted 
crucial and complex bureaucratic obstacles in working with 
three major government agencies: the Ministry of Education, 

the Ministry of Communication, and the Broadcasting Authority. 
Notably, senior education ministers meddled with the contents 
of educational radio. 

The process began in the early 1990s. Today, forty-seven 
educational radio stations operate in more than eighty education 
intentions: elementary and high schools, community centers, 
colleges, and universities countrywide. The vision of the 
founders of the project was to train media professionals who 
understand media structure and subscribe to other liberal and 
democratic values. It is also proposed that the educational-radio 
project sought to enhance understanding of the communication 
field. It being assumed that media affect all aspects of life in 
Israeli society, education in correct consumption and against 
uncontrolled communication is needed. The project also aims 
to train the communication industry workforce. Non-formal 
educational radio has two additional goals: to compete with, 
and to offer an alternative to, regional radio and the Voice 
of Israel’s ongoing monopoly. Thus the path of the project 
circumvents Army Radio, it being assumed that the media 
industry obtains much of its workforce from graduates of 
military stations anyway.

SHIMON PERES V. MA’ARIV (1960) / Mordechai Naor
The Lavon Affair was probably the most tumultuous political 

and media episode in Israel’s early history. It was an outgrowth 
of the “shameful business” (1954), which had brought on the 
resignation/termination of Minister of Defense Pinchas Lavon 

and touched off polemics over who had given the order to activate 
a bumbling Israel-sponsored espionage unit in Egypt. In 1960, 
the affair erupted again when the discovery of new evidence 
prompted Lavon to depict himself as the victim of a conspiracy.

13e



קשר מס' 50, סתיו 2017

The affair crashed into the public domain on September 
25, 1960, through the mediation of the newspapers Ma’ariv 
and Davar. Ma’ariv headlined its piece: “Ben-Gurion Orders 
Reinvestigation of Testimonies that Ousted Lavon in 1955,” 
adding “Investigative Committee under Justice Haim Kahan 
Established.” Davar ran a lengthy article about ominous remarks 
that Lavon was about to make. From then on, the snowball 
grew in mass and speed. Two camps formed: one under Prime 
Minister David Ben-Gurion, favoring investigating the affair 
solely through the aforementioned committee, and the other, 
backed by Levi Eshkol, seeking a compromise for Lavon’s 
sake and to keep Mapai, then the ruling party, from splitting. 
As the internecine rivalry escalated, Mapai was riven anyway.

From then on, as every day’s newspapers carried sensational 
reports about the development of the standoff, the press itself 
fell into rivaling Ben-Gurion and Lavon camps (with one paper, 

Davar, of divided sympathies). Most of the papers backed 
Lavon in his quest to clear his name in some manner. Among 
them was Ma’ariv, the country’s largest-circulation newspaper 
at the time. Although Ma’ariv was considered “right-wing” 
due to the Revisionist background of many of its stalwarts, 
it favored Lavon, secretary of the Histadrut labor federation, 
over the “statist” Ben-Gurion.

Shimon Peres, thirty-seven years old in 1960, was Deputy 
Defense Minister and a leading figure among the “young Turks” 
of Mapai. Due to his friendship with much of the Ma’ariv staff, he 
took the paper’s anti-Ben-Gurion coverage as a personal affront. 
Thus, he wrote a letter to Arye Dissentchik, editor of Ma’ariv, 
censuring the paper for distorting the truth and churning out 
what today we would call “fake news.” The missive evidently 
was never sent; instead, it was deposited with the late Shabtai 
Tevet in the Ben-Gurion Archives. 

ITZHAK ROEH (1937–2017) 
“KNOW THAT EACH AND EVERY SHEPHERD HAS HIS OWN 
SPECIAL SONG” (NAOMI SHEMER): A PERSONAL AND PUBLIC 
EULOGY TO ITZHAK ROEH / Dov Shinar

How would Itzhak Roeh have broadcast a report about his 
death in 2017? Those who had the privilege of experiencing his 
intellectual honesty, his biting irony, and his special song could 
guess that, after natural hesitation and a nonchalant wave of the 
hand, he would have expressed doubt about the newsworthiness 
of the event. After all, this was his second death, the physical 
one. His first death, about a decade ago, marked the demise of 
the spirit, terminating forever his connection with the world. It 
also stands to reason that, as a true professional who hated to 
impose an unnecessary burden on his interlocutors, listeners, 
viewers, and students, he would not have invested dramatic 
hyperbole in either of these events.

The son of laborers from the mythological Kiryat Haim, a 
member of the Hanoar Haoved youth movement and a loyal 
Nahalist, he set out on a quest for “fulfillment” and became a 
shepherd [Heb. ro’eh] at Kibbutz Alumot, near Lake Kinneret. 
Like many comrades and like Shlomik, the hero of the first 
Israeli telenovela, he reached the city pursued by feelings of 
having betrayed the ideals of personal and social redemption. 

However, thanks to a charisma composed of modesty and 
an ego that always sang in a minor scale, the shepherd from 
Alumot attracted a flock of his own over the years. The “sheep” 
were captivated by his charm in a manner that would last a 
lifetime—fans, critics, those who loved him from way back and 
others who surfaced day after day on the radio, television, in 
academia, and in the street. No one, myself included, hesitated 
to step out of the closet and admit their weakness: We just 
loved him, and still do. 

In this context, I will always retain pleasant memories, 
spiced with the nostalgia of old age, of how we swapped roles 
along the byways of the wide world. Wherever he was, Roeh 
felt as if he were in a pasture facing Lake Kinneret—including 
stubborn loyalty to sandals even on a rainy day of a New York 
summer and consistent refusal to wear a jacket at official events 
abroad. Thus, he served me as a guide in Paris (starting with 
the convention arrondissement, where the parents of his wife, 
Miriam, lived, and onward to Montmartre and Marais) and in 
New York (the Chelsmore building, where countless Israelis 

14e



קשר מס' 50, סתיו 2017

lived over the years, and the Village institutions—Café Vivaldi, 
the Elephant and Castle restaurant, fringe theaters, and high-
quality micro-cinemas). I did my best to reciprocate in Montreal, 
on the sidewalks of the Notre Dame de Grace the quarter and 
in the French-Quebecois area of the city.

As has been said and written abundantly, Roeh was a critical 
and innovative professional by nature, justly called a “media 
revolutionary.” It began with his warm and human style of 
presentation, which few emulated successfully and eventually 
became conventional, although without Roeh’s special grace. 
It continued with his presentation technique. Roeh appears to 
have been the first who dared to pronounce on the air the soft 
and guttural resh of the Hebrew vernacular. By so doing, he 
deviated from conventional media condescension and attracted 
radio listeners and television viewers alike. Even though this 
manner of pronunciation was a product of the Ashkenazi 
sabra hegemony, it managed to attenuate the Voice of Israel’s 
officiousness and original authoritarianism, which made the 
station a sort of “poor man’s BBC”…. Third, it traced to his 
participation in the group of young subversives that sprouted at 
the Voice of Israel under the patronage of Haggai Pinsker, who 
changed the nature of the radio news and later took control of 
its leadership. They were not perfect and sometimes broke the 
rules, but without them the radio would have been deprived of 
innovation. Like others in this group, Roeh was not exactly the 
media barons’ darling. A fascinating example was his public 
attitude toward the “Nakdi Report,” the first ethical code of 
broadcasting in Israel, composed by the Israel Broadcasting 
Authority doyen Nakdimon Rogel in 1972. The document was 
revised five times and never exerted dramatic influence. After 
a revision in 1996, Roeh wrote, on the basis of a study that he 
conducted, that it was anachronistic and irrelevant.1

This is an appropriate backdrop for discussion of his academic 
activity, which also excelled in casting doubt on conventional 
wisdom in media research. Roeh was blessed with the trait of 
brilliant creativity. He neither wrote nor published a great deal 
in academia, prompting some to accuse him of indolence and 
to withhold the plaudits that he deserved as an intellectual, 
an applied cultural researcher whose novelties and insights 
blew fresh breezes into the sails of media work and media 
research. In contrast to the doubters’ claims, those who knew 

1	  https://en.wikipedia.org/wiki/Nakdi_Report

him realized that this evidently stemmed from uncompromising 
self-judgment, true modesty, and criticism of establishmentarian 
rituals, including the rating of academic quality on the basis of 
number of publications (in English, as he made sure to stress 
as a sworn aficionado of Hebrew). The studies and writings 
that he did produce were always innovative and refreshing, 
thought-provoking and challenging of convention.

Pursuing a fundamentally skeptical approach rooted in his 
professional experience, Roeh was one of the first in Israel 
who believed, and preached, that everything in the media is 
“storytelling.” This attitude inspired a public and academic 
professional curiosity that did not wane over the years. Thus 
Roeh joined the critics of the accepted tradition of assuming 
the existence of an absolute truth that should manifest in the 
media in objective coverage. Instead of this, he cultivated 
the study, creation, and research of approaches that focus on 
relativism and are anchored in political and cultural criticism 
of structures and functioning.

This approach placed Roeh on equal footing with innovative 
critical circles and researchers worldwide.2

Roeh’s work also draws close to reformist attitudes in 
other fields. An example is his awareness of the importance 
of philosophical approaches and methodological quests in 
anthropology. In the former, Jean Baudrillard stands out for his 
polemic vis-à-vis from the Left against the functioning of media 
in the capitalist world. Baudrillard pointed to shortcomings in 
coverage of the Gulf War in the Western media by claiming 
allegorically that the war had not taken place at all except on 
the pages of newspapers and over the radio and television 
airwaves.3 Such claims resonate clearly in Roeh’s use of criticism 

2	  Such as Schudson, M. (1978). Discovering the News: a Social History 
of American Newspapers. New York, Basic Books; Herman, E.S. and 
N, Chomsky (1988). Manufacturing Consent, New York: Pantheon; 
Dayan, D. & E. Katz (1992). Media Events: The Live Broadcasting of 
History, Cambridge, MA: Harvard University Press. In this sense, it is of 
interest to ask whether Roeh would have subscribed not only to historical 
attitudes but also to “futuristic” ones (to the days of Donald Trump, for 
example), as in the remarks of Schudson, who already saw at a time when 
objectivity was the norm in the media—at the end of World War I—the 
kind of thinking that would develop, he said, in a world where “even 
facts could not be trusted” (p. 122).

3	  Baudrillard, J. (1981). “Requiem for the Media,” in idem, For a Critique 
of the Political Economy of the Sign, Trans. Charles Levine, St. Louis, 
MO: Telos: 164–184; idem  (2001). “The Gulf War Did Not Take Place,” 
in M. Poster (ed.), Jean Baudrillard: Selected Writings, Palo Alto: Stanford 

15e

https://en.wikipedia.org/wiki/Nakdi_Report


קשר מס' 50, סתיו 2017

of coverage of wars and hostilities. 
His approach also ties into debates among anthropologists 

over how necessary it is to “be there” in anthropological research4 
and Dayan’s and Katz’ discussion about the experience of 
media non-presence at the time and place of media events. In 
this context, one can only wonder how essential Roeh would 
have considered the “presence from afar” of today’s digital 
media and social networks.5

The importance of professional background as an academic 
and research resource is mirrored in Roeh’s work in at least 
two concrete cases. One is his participation as an advisor in 
establishing the Department of Communication at Sapir College. 
The idea that Roeh and his associates from the south proposed, 
an innovative one for its time, was to establish the focus, and 
announce publicly, that the Department would engage in teaching 
and developing of creativity and production—unlike other 
programs that attempted to resemble university departments, 
possibly in the hope of earning the affections of the Council 
for Higher Education.

Another salient innovation is Roeh’s integration of follow-
up research and prestige production, as in “Almost Midnight,” 
the nightly news program of which he was the initiator, editor, 
and guiding force. The research for the program was conducted 
together with his colleagues Elihu Katz and Akiva Cohen and 
with Barbie Zelizer, then a student and today a well-known 
researcher.6 Back in his time as head of the Israel Television 

University Press: 231–253.
4	  For example, Roeh, I. & S. Ashley, 1986. “Criticizing Press Coverage 

in the Lebanon War: Toward a Paradigm of News as Storytelling,” 
Communication Yearbook. Newbury Park: Sage: 117–141. 

5	  For example, Postill, J. (2015). “Public Anthropology in Times of Media 
Hybridity and Global Upheaval,” in S. Abram and S. Pink (eds.) Media, 
Anthropology and Public Engagement, Oxford: Berghahn.

6	  Katz. E., I. Roeh, A. Cohen, and B. Zelizer (1980), Almost Midnight: 
Reforming the Late Night News, Beverly Hills, CA: Sage.

foundation team, Katz (who at the time of the research headed the 
Department of Communication at the Hebrew University) aspired 
to introduce a research dimension into the IBA’s professional 
work. This aim dovetailed with Roeh’s goal of bringing a 
professional dimension into media studies. The research 
for “Almost Midnight” was an uncommon and innovative 
combination of television art and media research, in which 
Roeh’s success in bringing professional media to academia may 
have surpassed Katz’ success in bringing academia to the media.

Roeh was an epitomic qualitative researcher who collaborated 
with numerous media scholars such as the late Rafael Nir, 
Elihu Katz, and Menahem Blondheim, to name only a few. In 
a departure from the norm in academia, however, he also found 
common language with pronouncedly quantitative researchers 
such as Akiva Cohen. Furthermore, true to his past, he stayed in 
close touch with colleagues in the humanities and the behavioral 
studies, such as his mentor, the late Gershon Shaked, and his 
friends Dan Laor, Elazar Weinrib, David Hen, and David Bargal. 
He often co-opted students into his studies and publications, 
giving them inspiration for their own work. Some of them 
recorded respectable achievements of their own; a few remained 
loyal to him in perpetuity.

In sum, Itzhak Roeh offered several answers to basic problems 
and contributed much to thinking and research in the social 
sciences generally and media studies particularly. It would 
be no exaggeration to say that his main contribution lies in 
defining the identity and the directions of development of 
media as a (loosely defined) profession and, like many of 
its academic siblings, as a conceptual and analytic-research 
discipline or sub-discipline that is still searching for an identity 
and a raison d’etre.

May his memory be a blessing.

16e



קשר מס' 50, סתיו 2017

17e

A SENTINAL IN THE FIELDS OF TIME / HEALLY GROSS
Yaakov Gross, a director of documentary films and a scholar 

of Hebrew cinema, devoted most of his life to identifying, 
restoring, and preserving films that were created in Mandate 
Palestine and fledgling Israel. In his unique oeuvre, he preserved 
enchanted scenes of the country as commemorated by the 
cameras of the pioneers of Israeli cinema—scenes that were 
almost lost in the fields of time.

Yaakov Gross was a Renaissance man: a director of 
documentary films, a historian of the Hebrew cinema, an 
author, a poet, and a painter. He made other interesting and 
diverse stops along the way, but I choose to focus mainly on his 
forward motion, powered by inner passion and an exceptional 
historical perception. What is the power of documentation and 
what is the value of a seemingly lost film? Who can estimate 
the worth of the films that commemorated the first steps of a 
people reborn in its homeland? Had he measured his endeavors 
by economic cost/benefit considerations, much of our cinematic 
legacy probably would have been forgotten and destroyed by 
the ravages of time.

Yaakov’s first steps in the tracks of the Hebrew cinema began 
with modest research and filming work for Israel Television. 
In the early 1970s, the cinema personality Adam Greenberg 
(cousin of Nathan Gross, Yaakov’s father) initiated a film about 
Yaakov Ben-Dov, a pioneer of the cinematic art in Eretz Israel. 
It was disappointing it first; the work was not produced due 
to budget problems. The goal, however, had been set and so it 
remained. More than forty years have lapsed since then; during 
that interim, Yaakov researched the distribution of Ben-Dov’s 
films around the world, tracked down much of his lost oeuvre, 
and had the works preserved, restored, and made accessible 
to the masses in conjunction with public archives in Israel.

Thus, in 1989 Gross directed and edited the film Ya’akov 
Ben-Dov—Patriarch of the Hebrew Film, in conjunction with 
the Steven Spielberg Archive. In 1992, he produced several 
events to mark the seventy-fifth anniversary of the first Hebrew 
film, in the course of which a series of stamps was issued 
to commemorate the event. The stamps feature portraits of 
cinema pioneers whom Gross had known personally: Ya’akov 
Ben-Dov, Baruch Agadati, and Nathan Axelrod. This gesture 
reflected an additional passion that Gross had cultivated since 

boyhood—stamp collecting. He also initiated and curated five 
photo and film exhibitions of Ya’akov Ben-Dov’s works, titled 
“Cards from Eretz Israel Speak.” 

Yaakov, the eldest offspring of the director Nathan Gross 
and Shulamit, a future professor of geology, was born in Łódź, 
Poland, in 1949. A breeze of Zionist action and pioneering blew 
through the family home, and the Grosses repatriated to Israel 
several months after Yaakov was born. His father’s goal was 
clear: “When I came to the country in January 1950, I knew I 
was coming to unplowed soil. I came anyway, firmly determined 
to make films here.” Despite numerous hardships, he made his 
dream come true and became the most sought-after director in 
Israel, at Geva Studios. Yaakov Gross’ interest in films dates 
from his childhood, when he escorted his father to work and 
made the studios his home-away-from-home. When children 
in the neighborhood asked, “What does your father do?” he 
answered proudly, “He’s a filmmaker.” 

Gross spent his childhood and adolescence in Givatayim, 
together with his sister, Aliza, who had moved to Israel. Already 
then, he gravitated to sundry cultural activities such as acting 
in drama groups, editing a school newspaper, and contributing 
to newspapers for children and youth and to Ba-ma’ala, organ 
of the Hanoar Haoved ve-ha-Lomed movement. At Municipal 
High School 9, he presented cinematic movies to his friends 
under the auspices of a “Good Films Club.”

That period, a time of innocence and mischief, gave Yaakov 
the inspiration to write a book titled Giv’at Batiah (Watermelon 
hill) under the pen name Ram-Zor. He wrote the following on 
the back cover:

Sometimes it’s worth pausing and glancing backward a little. 
What has happened won’t come back and what will come is 
going to move on no matter what.

It’s hard to dwell on details in real time because time passes 
as soon as it forms. In retrospect, however, you can freeze the 
picture and contemplate each and every detail and see lots and 
lots of moments that we had not had time to discern in that 
split-second when they came into being and moved on. A kind 
of journey into our own innerness, to time that has stopped, 
within the web of years of life.

When he enlisted in the Israel Defense Forces, Yaakov turned 



קשר מס' 50, סתיו 2017

to combat service in the Engineering Corps. There he became 
an officer and established an array of education activities for 
combat engineering training bases and an Engineering Corps 
performing troupe—the Palasim (“Sappers”)—that became a 
good-cheer crew, its alumni including the Pure Souls.

After leaving the service, Yaakov enrolled at the Hebrew 
University of Jerusalem and studied art and theatre history for 
his bachelor’s degree and art history for his master’s. Amid 
his studies, he plunged into cultural activity and was elected 
chairman of the Students Union culture committee and editor 
of Klipa, the literary supplement of the students’ newspaper 
Pi ha-Aton. From his standpoint, the most meaningful thing he 
did at that time was management of a satirical cabaret at the 
Suramello Hall in Jerusalem. Several members of this institution 
(Kobi Niv, Efraim Sidon, B. Michael, Hanoch Marmari, Gideon 
Kouts, Iris Lavie, etc.) became the core cast of the TV show 
Nikui Rosh.

Concurrently, Yaakov developed his painting abilities by 
taking fourth-year studies at Bezalel for practical projects on 
canvas and in prints. Evidence of those days is found in the 
impressive works that decorate the walls of his home. In the 
middle of an especially boring theatre class, he suggested to his 
classmate Talia Sherlin that they play hooky and go to Mount 
Scopus to see an exhibition of his works.

In 1973, Yaakov was called into the reserves when the Yom 
Kippur War broke out and spent a lengthy stint in the southern 
sector. The difficult fighting, the friends who perished, and the 
sights of the Land of Goshen were engraved in his memory 
and influenced his art. They were inspiration for his paintings 
and poems at the time. After returning from the battlefield, he 
married Talia and they established their home in Jerusalem, 
where their daughters, Shelly and Hiali, were born.

From 1967 into the 1970s, Gross published articles about 
the Israeli cinema, mainly in Hotam, the supplement of Al 
Hamishmar. His personal acquaintance with the cinema 
professionals who worked at Geva Studies paved his way to 
key personalities and many private collections and archives.

In 1974, he was chosen to study, set up, and manage the first 
professional film archive in Israel. Until then, the country had 
many cinematic collections, some public and others private, but 
none was run on the basis of the rules of preservation, indexing, 
and information that govern such enterprises.

Yaakov managed the Abraham Rad Jewish Film Archive at 

the Hebrew University of Jerusalem, known today as the Steven 
Spielberg Jewish Film Archive. The overseer of the archive 
and one of its initiators was Dr. Geoffrey Wigoder of the Oral 
History Division of the Institute for Contemporary Jewry. 
The facilitators of the archive in its first years were Professors 
Moshe Davis, Yehuda Bauer, and Haim Avni.

A meaningful endeavor that promoted research and archive 
collection activity was the creation of two television series: 
Pillar of Fire (Israel TV) and Palestine (Thames TV). External 
production budgets allowed Yaakov and the archive to tackle 
preservation problems that they discovered as they treated 
the films. Most of the work at that time took place at film 
laboratories in London.

The proximity of the film archive to the Oral History Division 
led Yaakov Gross to develop the theme of “Oral History in 
Video” under the auspices of the Hebrew University Institute for 
Contemporary Jewry, in conjunction with Dr. Margalit Bejarano. 
Technological development in the 1980s placed inexpensive 
and handy video cameras in the service of research and made 
it possible to offer facilitation and training sessions in video 
documentation. In this activity, which continued for nearly a 
decade, training was given for this purpose and similar projects 
were promoted under public and private auspices.

As part of his work and activity at the university, Gross 
initiated and carried out the preservation and recording of 
many collections and archive films, including Baruch Agadati’s 
film archive and Nathan Axelrod’s archive of Carmel Film 
newsreels. Government entities participated in his activity; the 
most prominent of them were the Israel Broadcasting Authority, 
the State Archives, and the Israel Film Service. 

In the course of his work, Gross understood the critical need 
to preserve historical films. Realizing that many works of this 
kind had been lost over the years due to nonobservance of rules 
of caution in handing and preservation, he began to track down 
and restore films that had vanished. His comprehensive and 
painstaking research work had numerous results. As films that 
were known to exist were being searched for, unknown ones also 
turned up, including an amateur opus called The Camp Album, 
filmed in 1948 with the Chief of the IDF General Staff, Yaakov 
Dori. It was an era almost unaddressed in documentary film.

Yaakov’s research work overstepped Israeli’s borders. Yaakov 
visited many archives in Europe, the United States, and Australia, 
where he found copies of lost films, legacy works about Eretz 

18e



קשר מס' 50, סתיו 2017

Israel, and vehicles on Jewish themes produced abroad. His 
work never ended because his set of self-defined goals was 
always replenished by small gems on themes of Eretz Israel 
and the State of Israel’s early years. Until his last days, he 
continued to locate reels of film worthy of preservation every 
year. Due to lack of funding, however, they remain stuck in 
various archives around the globe.

In the 1980s, Yaakov launched an independent research project 
on the history of Israeli silent films and cinema. Experience had 
taught him that it wasn’t worth his while to be subject to the 
policies and budget crises of public entities. During these years, 
he cemented his place as a consultant and executor of dozens 
of projects on Zionist cinema themes in Mandate Palestine 
and Israel, locating and preserving films, making archive films 
accessible to museums, and producing television works that 
were broadcast in Israel and abroad. Were this not enough, he 
lectured at the Tel Aviv University Department of Cinema.

Yaakov’s research work yielded significant and thrilling 
discoveries. At the beginning of his career, as director of the 
Rad (Spielberg) Jewish Film Archive, he tracked down and 
revealed the film Unzere Kinder (Our children), created by his 
father Nathan Gross about Holocaust survivors in Poland. It 
was at that time that he initiated the purchase of the Agadati 
collection by the Archive and the recording and preservation 
of Series 1 of the Carmel films (1934–1948), together with 
Nathan and Leah Axelrod and in conjunction with Dr. Moshe 
Mossek of the Israel State Archives. 

The pinnacle of Yaakov’s first twenty years of researching, 
locating, and preserving films (and their creators) was the 
publication of his book The Hebrew Film: Chapters in the 
History of Silent and Talking Movies in Israel (in Hebrew). 
The opus was co-authored and -edited by his father, Nathan 
Gross, and featured subjective writing by Gross père along 
with editing and supplements by Gross fils.

In the book, Yaakov Gross recounts some of his travels in 
pursuit of lost films: 

The real treasures were actually in Israel. Buried in sacks of 
mail from the Mandate era, in cellars and attics of artists who 
had passed away and even under mattresses…. Yes, that’s how I 
found Yossele Rosenblatt’s film My People’s Dream, in the bed 
of an elderly guy in Meah She’arim. This man thought that the 
film, given him for safekeeping by Daniel Auster (former Mayor 
of Jerusalem), had special powers. Only after I convinced him 

that the film, made of nitrate, posed a real danger of catching 
fire, did he deign to part with it for a symbolic sum of money.

In 1997, Yaakov had the privilege of discovering and restoring 
the film The Life of the Jews in Palestine (1913) after a twenty-
year hunt for the lost reels. Originally produced by Mizra’h 
Co. of Odessa, the buried treasure was uncovered in France in 
the form of 197 reels in negative, each around twenty meters 
long. The work was restored under the guidance of Yaakov 
Gross by CNC (Centre nationale de la cinématographie) in 
France, in conjunction with the Israel Film Archive-Jerusalem 
Cinematheque. The film shows life in the towns and villages 
of Ottoman Palestine, Old Yishuv people, and the pioneers of 
the First and Second Aliyot. Gross attached a sound track in 
the spirit of that era to the restored iteration and handed the 
role of narrator to Yehoram Gaon.

Tracing and restoring old movies became a way of life for 
Yaakov Gross. Over the years, he directed and produced some 
thirty documentary films. During his more than four decades 
of work, technology developed in giant strides, restoration 
and preservation qualities improved, and the costs increased 
commensurably. Even films that had already been converted 
underwent enhancement. Ya’akov Ben-Dov’s film Spring in 
Eretz Israel (1928) is a salient case in point: Gross produced a 
reworked version of this film based on Ben-Dov’s documents, 
accompanied by a periodic musical sound track, in 2007. Seven 
years later, he produced an improved digital reworking of the 
film, including narration.

When Yaakov’s father, Nathan, passed away in 2005, his son 
invested time in collecting and centralizing his father’s cinema 
legacy. The result was the release of ten DVDs containing 
around half of Nathan Gross’ approximately 120 works. Some 
of them had been lost and were now found in Israel and Poland.

In 2007–2009, Yaakov created three films that mirrored 
his vast experience and knowledge. In 2007, Till We Have 
Built Jerusalem was produced for the ninetieth anniversary of 
General Allenby’s conquest of Jerusalem; for this work, Yaakov 
Gross did research and filming together with the director Eli 
Cohen and the producer Zvi Shefi. The film retells the story of 
Jerusalem under British Mandate rule from British, Israeli, and 
Palestinian perspectives. In 2008, Gross had the privilege of 
directing a film in the town where he had spent his childhood, 
Givatayim. This work, Borochov—The Neighborhood across the 
Wadi, tells the story of the first workers’ quarter in Palestine in 

19e



קשר מס' 50, סתיו 2017

the words of its veterans, members of the founders’ generation. 
It, too, was produced by Zvi Shefi. 

In 2009, the centenary year of the founding of Tel Aviv, 
Gross initiated the production of a special film titled Legend in 
the Dunes, about the first half-century of the first Hebrew city. 
That year, during which he worked on additional centennial-
related projects, he was introduced to the composer Nachum 
(Nah’che) Heiman, an encounter that led to a deep friendship and 
artistic collaboration in which Yaakov wrote lyrics and Heiman 
set them to music. Their first joint endeavor was “Legend in 
the Dunes,” the theme song of the eponymous movie, wholly 
based on Hebrew films and accompanied with Heiman’s tunes. 
Subsequently Yaakov directed a film titled Nah’che about 
Nah’che for the talented composer’s eightieth birthday.

In those years, he began to plan a film under the title This Good 
Land, about the inception of the Jezreel Valley settlements, on 
the basis of a film he had found abroad. Although it remained an 
unfulfilled dream, its title resonated in the artist’s inner feelings.

From 2010 onward, Yaakov focused on preserving and 
digitizing films of historical value, including The Land of 
Promise, This Is the Land, Sabra, Oded the Wanderer, Tale of 
a Taxi, Pillar of Fire, Land of Promise, Spring in Eretz Israel, 
The Fifth Anniversary of the Warsaw Ghetto Uprising, Shivat 
Zion, Labor, and others. 

Geva Studios, where Gross’ love of cinema had been nurtured, 
was flattened by bulldozers in 2011. Saddened by the event, 
Gross paid last respects to the artists and the building by putting 
on Farewell to Geva, a colorful exhibition in the abandoned 
rooms. Many artists who had helped to lay the foundations of 
Israeli cinema responded to his initiative by committing their 
memories to writing and visiting the nostalgic exhibition, 
which Gross dedicated “to the memory of those days when 
the luminescence of the Israeli cinema emanated from Geva 
Studios, to the memory of the dreamers who powered the wheels 
of the films: Mordechai Navon, Yitzhak Agadati, and Nathan 
Gross.” Articulating his anguish over the separation, he wrote:

… No, it’s not over, Only the Geva building will vanish 
from the scene. Millions of meters of celluloid ran in 
the labs here: living films, witnesses to a cinematic 
enterprise that pulsed with life in Givatayim. Millions 
of viewers who saw the films and the newsreels will 
remember this place until they close their eyes. People 

of the humanities understand that cultural life is not 
only buildings. And just the same, the heart aches and 
we wish to turn our gaze once more  to the enterprise 
that symbolized the cinema, whose demise cannot 
be prevented…. … No, it’s not over….” 
(Yaakov Gross, Farewell to Geva—souvenir pamphlet)

In 2012, a series of Jewish National Fund cinema events—
Films from the Blue Box—took place for the first time, with 
collaboration between the JNF film archive and Yaakov Gross 
on the occasion of the JNF’s 110th anniversary and the Jewish 
arbor day. In view of its success, the series became a tradition 
with JNF films being shown at cinematheques around the 
country, after being preserved and digitally reworked under 
Gross’ editorship and guidance.

At the very beginning of his career as an independent 
researcher, Yaakov chose to cooperate fully with the Spielberg 
Archive and the Israel Film Archive (as the case may be). His 
goal was to hand his discoveries and small treasures to them 
so they should be available to the public. His activity evolved 
into an enterprise of collection for the public, powered by 
belief in the contribution of artifacts from the country’s past 
to education, enlightenment, and culture in its present.

Yaakov Gross went about his work with a sense of 
indebtedness to the creators of the films, who had not been 
appreciated while alive and whose works remained at risk. He 
was mindful of the disputes that existed over the quality of the 
original films, a question wrestled over by critics both in real 
time and in retrospect. From his standpoint, the question was 
altogether irrelevant. What really mattered was the creative 
work, his documentation of Israel’s motion-picture history, and 
the country’s people, buildings, and pace of life. Therefore, he 
felt it his duty and responsibility to act to preserve the films 
for posterity.

To make the films accessible to the public at large, Yaakov 
held special events in which he presented his discoveries and 
brought along the personalities associated with creating the 
films or telling the story. He produced the events on his own 
in conjunction with the cinematheques of Jerusalem and Tel 
Aviv, with no assistance and no budgets, and made sure to 
advertise widely by direct mail and through the media. His 
work was usually unpaid, and entrance to the events was also 
free of charge (or for a symbolic charge in special cases). In 

20e



קשר מס' 50, סתיו 2017

addition, he became a sought-after lecturer, presenting his films 
from daises all over the country.

The jewel in the crown of his endeavors found expression in 
the last year of his life, in a series of encounters titled “Ladies 
and Gentlemen, History Is Back,” on which he had labored 
for several years. Produced in conjunction with the Tel Aviv 
Cinematheque, it featured documentary and fictional films from 
Eretz Israel that he had tracked down, restored, and preserved 
that. He was the moderator, of course. Preparing for the series 
of encounters, he feared that he would have to cancel one 
session or another due to some medical problem. Just to be 
sure, he created a backup plant and asked me to lock in the 
dates that had been set and to stand in for him if necessary. 
Unfortunately, his request became a will in my eyes, and I have 
been moderating the remaining encounters.

In the past decade, it was my pleasing privilege take part 
in his documentary activity, research some films that he had 
edited, and consult with him about my work as a publisher of 
documentary books. I do not purport in one go to encompass his 

vast enterprise, which covered every area in which he engaged; 
I may write a book about it one day. My father left behind an 
enormous legacy—fascinating and rare documentary material 
and a spiritual legacy of inestimable value. Also left behind is 
the family. In recent few years, he derived immense pride from 
his grandchildren, and in all family correspondence he called 
himself Sababa—a pun on saba, grandfather, using the Arabic 
sababa, “a great time.” His filled his life with action until his last 
day, and even more ramified and fascinating action awaits us.

Gazing from the walls of his orphaned home are his paintings, 
along with awards and medallions that he and his father had 
received as signs of appreciation. Piles of films and papers 
flush with plans are waiting for their owner to come back, to 
no avail. Suspended above them all is a picture of my pioneer 
grandfather, Nathan Gross, holding a camera as if continuing 
to film the reality of our lives. It is a story not yet told, as my 
father, Yaakov, used to say: “From where did I come and why 
am I walking backwards? A little patience, and the future will 
be the past as well….”

21e


	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack

